Levenskunst ABC; Geld en Geluk


Geld en geluk, geluk en geld, levenskunst met een G, ik blijf er even in hangen. Na Gezondheid komen geluk en geld als levenskunst onderwerpen in het Levenskunst ABC van de academie voor Levenskunst uit België. Die kan ik natuurlijk niet overslaan. Dit wordt weer een lange blogbijdrage.

Social Media
Zoals sommige van jullie weten, maar de meesten niet begon ik Seneca Advies aan het begin van 2011. Hoewel ik de richting koos van loopbaanbegeleider en ondernemerscoach ontwikkelde mijn werkzaamheden zich vooral richting het geven van trainingen en workshops voor individuen en bedrijven over Social Media toepassingen. Een beetje ‘out of bounce’ zul je misschien denken. Niets bleek minder waar. Want naast ‘knoppenangst’ kennen mensen ook ‘zelfangst’ als het om Social Media gaat. Angst om te leven naar je ware aard. Social Media zie ik dan ook niet alleen als een zakelijke kans, ik zie het als een menselijke kans. Social Media vereist zelfreflectie, het ontdekken van je ware aard en die ware aard met trots en moed aan de buitenwereld te laten zien. Gaan staan voor je zaak. Je gelukkig voelen en prijzen. Wat heeft de academie voor Levenskunst in dit elfde deel daar over te zeggen?

Neurotisch gedrag
Ziet geluk als iets dat de mens  overkomt en dat hij ook altijd weer kan verliezen. Kan zich alleen in  bepaalde situaties goed voelen.

Normaal gedrag
Ziet geluk als beloning van goede  prestaties en goed je best doen in het leven. Heeft allerlei  omstandigheden, materiële bezittingen of  presta­ties “nodig” om zich goed te kunnen voelen.

Levenskunst
Beseft dat geluk een interne  toestand is, een vorm van zijn die voor iedereen op elke plaats en op elk  moment bereikbaar is en die niet afhankelijk is van bezittingen of  prestaties. Telt geluk als prioriteit in het  leven.

Geluk, gelukkig zijn, gelukkig voelen is dus een staat van zijn en niet een staat van hebben.
Geluk is niet afhankelijk van de dingen buiten ons, maar de manier waarop we dingen zien ~Leo Tolstoi~

Naast Seneca Advies heb ik nog vele andere bezigheden. Als ik daar met groot enthousiasme over vertel, hoor ik wel eens zeggen “Maar krijg je daar wel voor betaald?” Vaak is het antwoord “Nee, hoezo?” Een hele opsomming van de dingen die ik doe zonder daar voor in geld betaald te krijgen is niet nodig. Maar ik haal graag twee zaken aan.

Humanistisch Verbond Arnhem en omgeving
Ik werkte het afgelopen jaar met veel plezier en met vele andere aan de professionalisering van de afdeling Arnhem van het Humanistisch Verbond. Met een eigen website en een vertegenwoordiging op Social Media waaronder Twitter, Facebook en LinkedIn speelde we voortijdig in op het meerjarenbeleid en wisten we een record aantal deelnemers te bereiken voor onze activiteiten.

VPRO 3voor12 Arnhem Nijmegen
Een andere organisatie waar ik om niet ‘dingen’ voor doe is VPRO 3voor12 Arnhem Nijmegen. Eens in de zoveel tijd, schrijf ik een muziek recensie of heb ik een interview met deze of gene. En net voor de kerstdagen werd ik gemailed of ik een interview wilde doen met Anneke van Giersbergen en Martijn Bosman. Twee grootheden uit de Nederlandse scene, die samen met productiehuis Oost-Nederland en literair productiehuis Wintertuin het boek ‘De beer die geen beer was’ (Frank Tashlin 1946) nieuw leven inblazen.

Op 23 december werd ik uitgenodigd om de ‘doorloop’, een repititie aan één stuk te komen bekijken en na afloop het interview te doen. Ik kreeg wat linkjes van Youtube doorgestuurd en wat achtergrondinformatie en was onmiddelijk enthousiast over wat ik hoorde en zag.

De beer die geen beer was…
Kijk en luister ook vooral naar het aanstekelijke “Ik ga slapen”.

Het volledige interview met Anneke van Giersbergen en Martijn Bosman lees je hieronder.
De beer die geen beer was met Anneke van Giersbergen en Martijn Bosman

De beer die geen beer was, gaat op 29 december in premiére in de Stadschouwburg Arnhem en zal in theaters in heel Nederland te zien zijn. De beer is een fantastisch mooie muzikale voorstelling met meerdere zingevingsaspecten, waaronder trouw zijn aan je ware aard en wanneer ben je koppig of gewoon eigenwijs? Voor mij was de voorstelling en het interview een cadeautje! En daarom doe ik dingen die ik doe om niet, want dit soort dingen zijn niet in waarde uit te drukken.

Dus laten we het eens kijken wat de Academie voor Levenskunst te melden heeft over de gedragingen en houdingen ten opzichte van Geld.

Neurotisch gedrag
Geobsedeerd door geld. Voortdurend  bezorgd over zekerheid op lange termijn of rijkdom als enige  “objectieve” maatstaf voor zijn eigenwaarde. Zal om het geld werk  blijven doen waar hij een hekel aan heeft maar kan zelden genieten van het  geld dat hij heeft. Gewoonlijk gierig. Kijkt neer op armen (zelfs als hij  zelf arm is) en kijkt op naar rijken. Betreurt in zijn hart zijn  afhankelijkheid van geld. Interne conflicten.

Normaal gedrag
Geneigd zich te veel door geld in  beslag te laten nemen maar is meer bezig met het materiële comfort en de  “onafhan­kelijk­heid” die geld kan geven dan met het geld zelf.  Meet zijn eigenwaarde meestal niet af aan geld. Zou graag rijker willen zijn,  maar is niet bereid daartoe om het even welk werk te doen. Kan genieten van  het geld dat hij heeft maar geeft het met enig schuldgevoel uit. Kan betrekkelijk  vrijgevig zijn. Vaak conflicten om geld.

Levenskunst
Geeft niets om geld. Doet werk dat  zinvol voor hem is en leeft gelukkig met het geld wat dat werk toevallig  oplevert. Ziet nooit de waarde van iemand in termen van geld. Als hij rijk  wordt, zal het “bij toeval” zijn. Geniet van alle ervaringen, of ze  geld kosten of niet. Geeft geld uit zonder schuld­gevoelens (maar niet  zorgeloos). Is heel vrijgevig voor mensen die  het nodig hebben. Geen conflicten over geld.

En nu met het einde van 2011 in zicht en het begin van 2012 om de hoek, hoe is dat voor jou als het gaat over geld en geluk?

Over Seneca Advies Loopbaanbegeleiding en Coaching by Amy van Son

Seneca Advies | 026 | Loopbaanbegeleiding | Coaching | Independent thinker | Positive | Wide range of perspective | Human, and you?
Dit bericht werd geplaatst in Amy van Son, Arnhem, Humanistisch Verbond Arnhem, Levenskunst, Seneca Advies, Social Media, Uncategorized, VPRO 3voor12 Arnhem Nijmegen en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Levenskunst ABC; Geld en Geluk

  1. Jeanne zegt:

    Hi Amy, Ken jou niet, maar zit net je nieuwsbrief te lezen. Wat een geluksvogel ben jij dat je met soort mooie projecten mag bezig zijn. Laten we hopen dat veel mensen geinspireerd raken door je werk en ‘door de beer die geen beer was’. Op een 2012 met steeds meer Levenskunstenaren. Cheers!

  2. Hey Jeanne,

    Leuk dank voor je reactie en je hoop! Cheers to you to!

  3. Mooie inspirerende blog om mijn eerste werkdag in 2012 mee te beginnen!.
    Ik wist niet dat je pas sinds 2011, dus een jaar bezig bent met de activiteiten waar ik je van ken! Naast een staaltje levenskunst een waanzinning staaltje creatiekunst met je social media adviezen!
    Hulde! En het persoonlijke juist verdiepende aspect wat je aan het gebruik van social media toedicht vind ik mooi! Veel geluk en zijnskunst gewenst ook voor 2012!

  4. Hey Mariska, Dank je wel voor je complimenten dat doet met goed! En zoals je ziet met Ava vanuit de Gravatar applicatie, hulde aan jou! Tot snel en een fantastisch 2012!

Plaats een reactie